Pin It

קיבלתי איזה סיפור מלא השראה מחבר, יניב זייד – שמו, אך ידוע יותר בכינויו ד"ר שכנוע. והסיפור קשור לגל הראשון של הקורונה ברבעון הראשון של שנת 2020, כאשר דוכן פלאפל בגבעתיים שקיים כבר 42 שנה

(במימדים מקומיים זה עסק שנחשב כאימפריה). מדובר על עסק שזכה בתחרות "המנה של המדינה" בשנת ה-70 למדינת ישראל. העסק נקלע למשבר כלכלי בבעקבות מגיפת הקורונה, כמו עסקים רבים בתחום. בצער רב, כדי לנסות ולקזז הוצאות, החליטו בעלי העסק להחזיר לרבנות את תעודת הכשרות. הבעלים שהוא אדם מאמין – בעצמו, הציע לרבנות להוריד את עלות שירותי הכשרות כדי להמשיך להחזיק בתעודה (הרי כל חומרי הגלם של הפלאפל במקום כשרים). הרבנות סירבה ודרשה את הסכום החודשי הקבוע. על כן החליט בעל העסק לוותר על תעודת הכשרות. הרבנות מצידה, הפיצה ברחבי העיר גבעתיים הודעה לציבור מטעמה - שלטים שבהם דווח כי ההשגחה במקום הוסרה. בשלטים, גם נכתב בכתב שחור וגדול "יידע הציבור וייזהר!" כך נראה השילוט

kashrut

עד כאן, צעדים לגיטימיים מצד שני הצדדים. כל אחד מהם עשה את שלו ומילא את חלקו בייצוג האינטרסים העצמיים שלו, אבל סיפורינו ממשיך. כי בעלי הפלאפל פרסמו כאות מחאה ברשתות החברתיות את המודעה המעוצבת של הרבנות, סיפרו את הסיפור מהצד שלהם וקראו לציבור הרחב להגיע בכל זאת (כולל הציבור הדתי, מאחר ולדבריהם המקום עדיין כשר באותה המידה כמו לפני ההודעה על הסרת הכשרות של הרבנות). תוצאת הקמפיין הייתה אלפי שיתופים של הפוסט, אלפי תגובות חמות ואוהבות של אנשים מכל המגזרים והקהילות – כולל דתיים וחרדים, וחיזוק של הרבה לקוחות (וותיקים וחדשים) – שהגיעו פיזית לתמוך ולאכול בדוכן.
אז מה הן התובנות שלנו מהמקרה?
ראשית, יוזמה ופרואקטיביות. בעלי הפלאפל לא רק ישבו וקיטרו, לא נכנעו לאובדן הלקוחות הצפוי כתוצאה ממהלכי הרבנות, אלא החליטו לפעול ולמשוך לקוחות ממקורות אחרים. אם צפויים היו להגיע פחות דתיים וחרדים, לפחות שיבואו יותר חילונים.
שנית, אותנטיות ואמינות. הם לא הסתירו את מצבם הכלכלי ואת הקשיים של העסק, לא הסתירו את העובדה שהם ללא תעודת כשרות, אלא סיפרו את הסיפור המלא (מנקודת המבט שלהם) בפתיחות ובאומץ, תוך לקיחת סיכון (באותה מידה שהמקום התמלא וקיבל פרסום, הוא גם יכול היה לקבל חרם יותר גדול, והם במו ידיהם היו עלולים לחזק את הפרסום השלילי נגדם).
שלישית, הם הפכו חיסרון ליתרון. כמו בשיטת הלחימה אייקידו שבה לוקחים את האנרגיה של היריב ומשתמשים בה כנגדו. לדוגמה, אדם הרץ לכיוונכם ועומד להתנגש בכם – נסו שלא להתנגש בו בעוצמה (בניגוד לאינסטינקט) אלא מומלץ לזוז טיפה הצידה ולדחוף אותו (ובכך משתמשים בתנופה ובעוצמה שלו – נגדו). הקמפיין של הרבנות היה בעיצומו, והתקיים "מסע הפחדה" בציבור נגד דוכן הפלאפל כאשר חלק מהלקוחות הקבועים מדירים את רגליהם מהמקום כי כבר אין כשרות (כיוון שלכאורה אין לגיטימציה דתית לאכול שם). במקום להתווכח עם הקמפיין של הרבנות (כמו לנסות להוריד בכוח את השלטים, לתבוע את הרבנות בבית המשפט – מה שהיה גורר עוד הוצאה כספית ודם רע בין הצדדים) וכו'.

הם החליטו דווקא להשתמש בסיפור ובמודעות של הרבנות – לטובתם. כאמור, צעד אמיץ, שאי אפשר היה בזמן אמת לחזות את תוצאותיו (אע"פ שאולי אם היו למדים מהמאמר שלי על איך ניהול משא ומתן נכון - אולי היו מפיקים ממנו את המירב). אין מדובר במלחמת דת, כפייה דתית או מאבק של בני האור בבני החושך. אין כאן טובים ורעים, או צודקים וטועים. מדובר בסך הכול במצוקה ובצעד חצי נואש של עסק קטן שנמצא בקשיים. בראיון שנתן הבעלים, הבנו שהוא יחזור לשלם לרבנות כשיוכל – בשלב יותר מאוחר. בינתיים, הוא ומשפחתו מקסמו את הסיטואציה לטובת העסק והפכו את היוזמה והאותנטיות שלהם לנקודת חוזקה.

למה הבאנו את הסיפור הזה? פשוט כי גם אנחנו, בסטודיו שף – ארז שטרן דוגלים בחשיבה מחוץ לקופסא. לאור משבר הקורונה, הבנו גם אנחנו שמה שהיה נכון ללפני המשבר, חייב אדפטציה ואולי אפילו לשלב איזה טוויסט בעלילה. החלטנו שמכיוון שלקוחות לא יכולים לבוא אלינו – נבוא אנחנו אליהם. ונציע ללקוחותינו מגשי אירוח מפנקים המותאים למנעד רחב של טעמים ועם אוכל מוכן שצריך רק לערבב ולהגיש או רק לחמם ולאכול. בין שאר האפשרויות תמצאו את מגשי האירוח המלוחים והמתוקים, מגשי אירוח בשריים, מגשי אירוח לאפטרנון תה ועוד ועוד. את כל הגודיז הללו תמצאו בחנות המשלוחים שלנו. בנוסף הבנו שאנחנו חייבים להרחיב את מנעד ומגוון הפתרונות הקולינריים שלנו ע"י מתיחת חווית השירות בידיי לקוחותינו.

רוצים דוגמאות? אז לא רק שהשף ארז שטרן מעצב מטבחים בבתים פרטיים, הוא גם עוסק בסידור, אירגון והום סטיילינג במטבח ובבית הלקוח. מלבד היותו שף אישי המתלווה לנסיעות לחו"ל הוא גם מתכנן טיולים וסיורים קולינריים בארץ ובחו"ל. ארז לא רק מציע מתכונים (חופשי חופשי) כאן באתר, אלא משמש הן כמתכונאי לאירגונים וחברות בתחום המזון והן מפיק, עורך ומוציא לאור של ספרי בישול משפחתיים. 

לכן הרימו עכשיו טלפון לשף ארז שטרן (בטלפון 050-5852785) - כדי להתייעץ איתו בכל הקשור בתחום המזון והמשקאות, ואולי אפילו תחשבו על קרוב או אהוב שישמח לקבל שובר מתנה למימוש בארוחה מפנקת עם השף - ארז שטרן.

עזר בכתיבת המאמר ד"ר שכנוע – עו"ד יניב זייד

ציון 0 מתוך 5 - הצביעו 0
Thank you for rating this article.