חמים וטעים 

הלופט של השף ארז שטרן ממוקם במבנה מסחרי בדרום תל-אביב, אבל כשנפתחת הדלת ונכנסים פנימה, נשאבים אל תוך חלל ביתי מזמין. על אף החלל התעשייתי, אוסף פרטי הריהוט הישנים, האביזרים, פרטי הדקורציה ויצירות האמנות משלימים טוטל לוק חמים, משפחתי ואינטימי. ארז: "אנשים שמתארחים כאן אומרים לי שהם מרגישים בבית. גם ילדים מתחברים לאוירה ושהם נכנסים הם כבר מורידים נעליים".

"קיבלתי לידיי חלל תעשייתי ריק. מפלס אחד, רצפות בטון וקירות סתמיים צבועים לבן. הקיר הצפוני, לעומת זאת, דווקא היה מחופה בלבני סילקט והוא כיום אלמנט עיצובי די חשוב בחלל הלופט", אומר ארז שטרן, שף ובעלים של לופט  ב"בית פנורמה" בדרום תל-אביב, שבו הוא מבשל ומארח. "קודם לכן אירחתי בדירה בשכונת-בבלי בצפון העיר, אבל החוזה הסתיים. חיפשתי מקום אחר וכשראיתי את הלופט הזה, החלטתי ללכת עליו עם שינויים מסוימים".

אילו שינויים?

על אף שמדובר בחלל פתוח אחד, ישנה הפרדה מיפלסית. כל איזור הכניסה, השירותים והמטבח הוגבה על בימת בטון. כאן המקום להזכיר שעל עיצוב הפנים של הלופט חתום האדריכל רון בלייברג. הרצפה החדשה הותאמה לרצפה הקיימת וגם היא מבטון חשוף במראה תעשייתי. כל החיווט של החשמל, התקשורת ומיזוג האויר נותרו חשופים לטובת האוירה האוטנטית. המרפסת, שבינה ובין החלל הפנימי מפרידה דלת זכוכית על כל שטח הקיר, רוצפה בדק עץ וכוסתה בפרגולה עם שלד פלדה. המרפסת היא מרכיב עיצובי ראשון במעלה של הלופט, כיוון שהיא מכניסה את הנוף פנימה. מהמרפסת נשקפים הנופים של שדות מקווה-ישראל, צומת חולון, שכונות דרום תל-אביב, גבעתיים, וביום בהיר רואים מכאן את שוהם.

מיד לאחר שירותו הצבאי החל ארז שטרן, 38, ירושלמי יליד העיר רחובות, לשמש כעוזר שף במלון היאט בירושלים. במקביל סיים לימודים קולינריים במכללת הדסה בירושלים בהדרכתו של אדם עינב. ב-1997 יצא ללימודי בישול בבית הספר על שם פול בוקוז בליון, צרפת, ועם סיומם לאחר למעלה משנתיים חזר ארצה. הוא עבד כסגן שף של פרוייקט הרפסודה באילת, כשף מסעדת "לה רג'אנס" (או הגריל רום) במלון דן תל-אביב, ונטש לטובת אפיית עוגות וקינוחים למסעדות ובתי קפה בתל-אביב. שטרן: "בשלב מסויים התחלתי לארח בדירתי הפרטית אירועים שונים - מסיבות רווקות, אירוסין, ימי הולדת ומסיבות בכל מיני קונספטים, יו ניים איט".

מהו סגנון הבישול שלך?

אני ישראלי, יליד הארץ ולמדתי בצרפת, אז הסגנון שלי הוא פיוז'ן-צרפתי-ים תיכוני. בארוחות שבהן אני השף, אני מכין כאן הכל (מלבד לחמים, גלידות ויין). על בחירת המנות בתפריט אני עובד בשילוב עם הלקוחות לאירועים של 70 איש. מאז שהתחלתי לארח, הייתי למשל נוכח ב-28 הצעות נישואין שהוצעו אצלי באירועים. אני אוהב את סגנון האירוח הזה וכאן גם יש אוירה משפחתית שנוצרת מהעיצוב של המקום.

ואכן, השילוב של ספייס עם לוק תעשייתי עם אוסף הריהוט, האביזרים ויצירות האומנות, הוא ייחודי ואפקטיבי כל-כך ויותר מראה מפתיע של חלל מודרני עם וינטג' שיק; של לוק תעשייתי עם פריטים שעוברים במשפחה מדור לדור. הצבעוניות היפהפייה של פריטים נוצקת אל תוך הקירות הלבנים, אל הרצפה הבטונית האפורה, אל אווירה התעשייתית של החיווט החיצוני המרשת את הקירות והתקרות.

מסדרון תלוי עם מעקה ברזל בבניין התעשייתי הענקי מוביל אל דלת הלופט, שעם פתיחתה נכנסים הבאים אל המפלט המוגבה של החלל. מימין לכניסה ממוקם סלון הסבה שבהמשכו ישנה דלת הזזה לחדר השירותים. הסלון מרוהט בספה ובכורסאות שהתקבלו בירושה ורופדו מחדש מאריג בהיר. שולחן הקפה עשוי פלטת זכוכית שהונחה על שני הדומים בצורת כדים מפלסטיק אדום שקוף בעיצוב פיליפ סטארק. בפינת החדר מוצגים פסלי "אדם וחוה" על שולחן עץ שארז מכנה "עץ הדעת". שטיח דגם "קינג דויד", אחד האייקונים העיצוביים של שנות ה-70, פרוס על רצפת הבטון ויוצר אוירה צבעונית ושמחה.

החלונות הגדולים בקיר הכניסה המערבי מחופים בשמשות חלביות, לטובת הפרטיות, ועם זאת הם מהווים מקור לאור טבעי בשעות היום. בצידה השמאלי של הכניסה ממוקמת ספה בצורת האות ר' היצוקה מגבס  וצמודה אל שני הקירות. הריפוד ואוסף הכריות הלכאורה מקרי יוצרים קולאג' ססגוני. שולחן האוכל המלבני הצמוד לספה עשוי עץ והתקבל בירושה מאחת הסבתות של ארז. ארגז מסעות בסגנון קולוניאלי משמש לאיחסון פריטים ומשלים את הלוק החמים של הפינה. על הקירות תלויות יצירות ציור של האמנית כרמל כפיר. אביזרים נוספים שאחראים על המראה האינטימי של החלל הם רדיו ישן ואוסף עצום של בקבוקי יין ודקנטרים מזכוכית שקופה וירוקה. האוסף מונח על מדף הקיר הארוך הנמתח מעל דלת הכניסה ולכל אורך הקיר מפינת הישיבה הימנית אל פינת הישיבה השמאלית.

המטבח, שאף הוא ממוקם על המפלס המוגבה של הלופט, מעוצב במראה ביתי-תעשייתי עם ארונות תחתונים ועליונים בציפוי עץ בגוון דובדבן עם תנור מקצועי וכיריים גז קולט אדים ומקרר - כולם בחיפוי נירוסטה כסופה. משני צידי האי שבמטבח בחר ארז בציפוי פורמייקה בגוון אפור-פלדה (כמו צבע האריחים שבמטבח). דלפק ארוך, עשוי פלטת אבן קיסר בגוון חול, נמתח לאורך קונסטרוקציית איילנד (אי) שעליה כיריים חשמליות ומתחתיה שני מקררי מיני. לאורך דלפק המטבח ניצבים כיסאות בר עשויים עץ עם משענות מרופדים בסקיי שחור, ומן התקרה מאירים את המטבח ספוטים תעשייתיים כסופים.

שתי מדרגות מובילות מהמפלס המוגבה של המבואה אל אזור האירוח המרכזי מול המטבח ממוקם מזנון ויטרינה מצופה פורניר במרקם מבריק במראה וינטאג', ואוסף של כלי הגשה לבנים מוצג בחלון המזנון הצמוד לקיר הלבנים. על קיר של אזור האירוח תלויה תמונתו של הקרדינל רשלייה, אחת הדמויות הבולטות של תקופת לואי ה-XIII. הרפרודוקציה הופקה באמצעות צילום ומעניקה לחלל האירוח טאץ' קלאסי אירופי.

שולחן באורך 3.30 מטר, המוקף באוסף של כיסאות בשלל סגנונות וריפודים, מהווה את מוקד האירוח שמציע ארז. "ביליתי המון אצל הרפד", מתוודה ארז. "כל אחד מהכיסאות הישנים זכה לרסטורציה של העץ ולריפוד מחדש. באיזה שהוא שלב, בכל פעם שבאתי עם כיסא לריפוד מחדש, הרפד הציע לי עוד כיסא שהוא קיבל וכך אספתי מבחר כיסאות, שכל אחד מייצג איזשהו סגנון או לוק אחר". מימין לשולחן המרכזי של הלופט, ממוקמת הסיפרייה העשויה פרופילים משרדיים ממתכת הצבועים בלבן. על המדפים מסודרים ספרים ומונחים פרטי דקורציה במראה וינטג' כמו בקבוקי סודה ישנים מזכוכית. קופסאות איחסון לבנות המכילות ניירת וכדומה, כשמתחת לכוננית נמצאות מגירות איחסון. ליד הכוננית ניצב שולחן עץ עגול המוקף בארבע כיסאות שרופדו מחדש באריג המשבצות של "ברברי". שמעניק לפינה טאץ' של אופנה מותגית. אהילים לבנים תלויים מעל השולחנות ומאירים את החלל בשעות החשיכה. דלתות הזכוכית הגדולות עשויות שמשות אקוסטיות המונעות חדירת רעשים, והמרפסת עצמה מאובזרת במאווררים לימים חמים ובתנורים תלויים לטובת אלו שמעוניינים להשתרע על שזלונג במרפסת ביום חורפי.

יש לך איזשהו חזון נוסף ביחס למקום הזה? הורדת קירות, עוד שיפוץ קטן?

לא. מיציתי את ההיבטים העיצוביים של הלופט. עכשיו נראה לי שחמים ונעים פה. רציתי ליצור אווירה ביתית ואנשים שמתארחים כאן ואומרים לי בפירוש, "מרגיש לנו כמו בבית". גם ילדים מתחברים לאווירה ותיכף אחרי שהם נכנסים הם כבר מורידים נעליים ומתחילים להתרוצץ.

ציון 0 מתוך 5 - הצביעו 0
Thank you for rating this article.