כידוע, קפה הוא עולם ומלואו המקיף טעמים, ניחוחות ומשמעויות תרבותיות, ואינספור מאמרים מלומדים ומחקרים נעשו עליו ועל השפעתו. בעולם תעסוקתי משתנה, אם בעבר המעסיקים לא אולצו או לא חוייבו לעשות מאמץ מיוחד כדי לשמר את עובדיהם (בין אם כיוון שהראשונים יצרו מערכת תלות של נאמנות לפירמה, ובין כיוון שהמועסקים ידעו שאין להם לאן ללכת, או כיוון שידעו שגם אצל המתחרים – התנאים אינם טובים בהרבה) הרי שכיום השתנה עולם העבודה מקצה לקצה ואחד הדברים החשובים לפיו נמדדות חברות ורמת הנהלתן הם גם (בין שאר הדברים) – שימור העובדים, ולשם כך הפירמות והחברות עושים הרבה.

העובדים של היום, בעיקר הדור הצעיר (דור ה-Y ודור ה-Z) ובמיוחד בתעשיות עתירות הידע (ההי-טק), מחפש את הערך המוסף שבמקום העבודה שלו. חשובה לו סביבת העבודה והוא לא ישאר במקום עבודה כזה או אחר, בכל מחיר.

הנהלותיהן של חברות רבות פשוט יודעות זאת, וכיום הן מעדיפות להשקיע בעובדים הקיימים (פשוט כיוון שזה ריווחי להן יותר מלהשקיע בגיוס עובדים חדשים) ולכן מחפשות כל העת דרכים לשיפור תנאי העבודה וסביבת העבודה. מחקר שערכה לאחרונה סוכנות הייעוץ Bain בקרב 1200 מנהלים בעולם, העלה כי תשעה מתוך עשרה עובדים אמרו שהתרבות הפנים אירגונית חשובה להם כמו האסטרטגיה בהשגת מטרות עסקיות.

פינת הקפה המשרדית היא חלק מהתרבות הארגונית של כל חברה.
במקרה הטוב פינת קפה מהווה עבור העובד סמל סטטוס שמגדיל את שביעות הרצון של העובד ממקום עבודתו. במקרה הרע או הפחות טוב, פינת הקפה מבהירה לעובד כי ההנהלה אינה מתעניינת בשביעות רצונו ובהנאתו ממקום עבודתו. לכן, ארגונים שאינם משקיעים בפינת הקפה שלהם עלולים 'לייבש' את התרבות הארגונית ולהישאר נטולי חדשנות ויצירתיות.

להיות קשוב לצרכי העובד
עובד חדש או ותיק מתבונן סביבו ומעריך, לפי מראה עיניו, באם ההנהלה מעוניינת להנעים לעובדים בחברה את שעות העבודה שלהם או שהיא מעוניינת להפיק מהם את מקסימום התועלת במינימום השקעה. בהתאם לכך יקבע העובד את המשך דרכו בחברה ואת דרך התנהלותו בה. במינוח עדכני זה נקרא חווית עובד (בדומה לחווית לקוח). הרי אתם לא רוצים להגיע למצב של פיטורי עובדים בגלל עצלנות שלהם בפינת הקפה כמו שקרה לצחי בסרטון המצורף (של ניר וגלי - חיי חברה).

הבסיס ליצירת סביבת עבודה איכותית בשוק העבודה של ימינו הוא ההבנה כי כל עובד הוא ייחודי וכי תרומתו האישית חשובה להצלחת החברה. סביבת עבודה אידיאלית היא כזו שבה כולם חשים רצויים ובה כולם מוערכים על תרומתם היצירתית.

מעסיקים ממלאים תפקיד חשוב בהשפעה על איכות סביבת העבודה ועליהם לזכור כי מקום העבודה צריך להיות גם מקום של הנאה, כדי לאפשר לעובדיהם לפרוח, לשווק החוצה את האירגון ולפתות עובדים חדשים. בנוסף, מנהלים צריכים להיות מודעים לצורכיהם ולבעיותיהם של העובדים. הבנת הצרכים תסייע להם לענות עליהם ולהקטין למינימום את הבעיות, כדי לזכות במחוייבות העובדים ולהגדיל את התפוקה כמו גם את נאמנותם לעסק/לפירמה. נאמנות עובדים היא אחד הגורמים החשובים שיכולים ליצור את ההבדל בין חברה מצליחה לכזו שאינה מצליחה.

פינת קפה מגדילה את תפוקת העובד
התאחדות הקפה הלאומית בארה"ב טוענת שמשנת 2003 היתה עלייה של 20% במספר האנשים היוצאים מבניין העבודה כדי לקנות לעצמם קפה איכותי יותר. חברות שאינן מבינות זאת ושפינת הקפה שלהן מורכבת משיש מוכתם בכתמי קפה ומשקית פתוחה של קפה טורקי לא נותנו לעובדיהן סיבה להתגאות בחברה ולא רותמות את כישוריהם של העובדים לתועלת החברה. לעומתן, חברות המשקיעות בפינת הקפה שלהן יוצרות מקום להעלאת רעיונות חדשים ומאפשרות לעובד לפתח גאוות יחידה.
עוד עולה מהמחקר כי 14% מהעובדים יוצאים ממקום העבודה מידי יום כדי לקנות קפה איכותי. 83% מהצוותים במקומות העבודה שנסקרו הצהירו כי מיגוון רחב של משקאות חמים הוא אחד היתרונות הבולטים ביותר בעבודה. 86% מהנשאלים ציינו כי חברות שמעריכות את עובדיהן נוטות יותר להשקיע במכונות קפה שטוחנות את הפולים במקום. בהתאמה, 90% מהמנהלים שהשתתפו באותו מחקר טוענים כי מכונת הקפה למרות שהינה דבר זניח במקום התעסוקה (מבחינת העלות, הזמן והאנרגיה המושקעת מצד העובדים), עשוייה להגביר את תפוקת העובדים.
מנהלים שרוצים לשפר את שיעור שימור העובדים שלהם ומעוניינים ביצירת סביבת עבודה איכותית ומושקעת צריכים לקחת ברצינות את פינת הקפה שלהם ולהשקיע את מיטב המאמצים והמשאבים כדי להפוך אותה לנעימה ומזמינה יותר ולמקור גאווה לעובדים.

 

ואם פינת הקפה מגדילה את תפוקת העובד כך אין ספק שגם עיניין המזון, הכיבודים ואירועים הוא מרכיב חשוב בתפיסת תדמית המעסיק בעיניהם של העובדים ולכאן - אנחנו בסטודיו שף-ארז שטרן נכנסים. בין אם תרצו מגשי אירוח לעמדות הקפה בעבודה ובין אם לאירועים חודשיים של happy hour.

העתיד הגיע למטבח
כשם שכניסת המחשב האישי הראשון לכל בית חוללה מהפך עולמי בטכנולוגיית המידע, והטלפונים הסלולאריים שינו לחלוטין את הדרך בה אנשים מתקשרים, מהפיכת הננו-טכנולוגיה במכשירים הביתיים תשנה גם היא את העולם בעשור הקרוב. לא מדובר במדע בידיוני, ובשנים האחרונות מביאים מבול של מוצרים ביתיים מבוססי ננו-טכנולוגיה, המשמשים למטרות טריוויאליות למדי. בין שאר העידכונים תמצאו את מכונות הקפה העושות שימוש בננו-טכנולוגיה כדי למנוע הצטברות חיידקים, וירוסים ובקטריות, בצינורות המוליכים חלב במכונה. וכך גם הבית החכם המאפשר לצרכנים להפעיל מיכשור מרחוק ולהתריע על תקלות מבעוד מועד.

לכן זיכרו: רכישת מכונת קפה איכותית, בין אם לבית ובין אם למשרד (לשימוש העובדים), משדרגת את חווית הפינוק של המשתמשים בה כמו גם את חוויית האירוח.
אפיינו לעצמכם איזו מכונת קפה אתם חושבים לקנות. שפועל יוצא מכך הם הגורמים שיכולים לסייע לנו בקבלת ההחלטה: החדשנות, הנוחות, עיצוב והתקציב.
החדשנות – מאפיינת אנשים המעוניינים להיות בעלי המוצר הטוב ביותר שהוא המילה האחרונה בתחום. ביניהם גם בעלי מטבחים המצויידים במיטב השכלולים האלקטרוניים המקלים על הכנת המזון ועיבודו. מכונת הקפה מהווה סמל סטטוס, הן למי שרוצה לפנק את עצמו ואת בני משפחתו והן למי שרוצה לפנק את לקוחותיו – בכוס קפה מושקעת.
הנוחות – מתייחסת לאותם אלמנטים בתחזוקת ותפעול מכונות אספרסו, אשר גוזלים זמן ומאמץ. במכונות מהדור החדש. לדוגמא, מכשירים מסויימים מאפשרים הכנת שתי כוסות קפוצ'ינו בלחיצה אחת, משתי מנות קפה, וזאת בזכות טכנולוגיה רגישה למגע המווסתת את הגובה האידיאלי של הספל, וזהו פתרון מצויין לאנשים השייכים לדור ממוקד איכות אין לו די זמן.
העיצוב – הינו גורם מהותי לאנשים רבים, המשקיעים מחשבה בכל פרט ופרט בביתם ובמטבח שלהם כל מוצר ואביזר הוא "המילה האחרונה". דווקא מכונות הקפה נחשבות כאלמנט עיצובי מרשים המשדר יוקרה ותחכום.
התקציב – זה כלל לכל רכישה בחיים...בין אם מדובר במטבח קיים אליו רק תוסיפו מכשיר חשמלי (נגיד על דלפק השייש, ובין אם בנישה ייעודית מוסתרת כחלק מהמזווה, מה שנקרא מכונות בילט אין), או כחלק מבית שיעבור שיפוץ או בנייה מאפס – הגדירו לעצמכם מה המוכנות שלכם להשקיע במכונת קפה שכזו וע"פ החלטה זו השקיעו ורכשו את המכונה המתאימה. תקציב נכון הוא לא חזות הכל אע"פ שהוא מרכיב מרכזי בכל צומת כלכלית בחיים, לכן שקללו את כל המרכיבים.

רוצים המלצות לרכישת מכונת קפה? בבלוג שלנו תמצאו כתבה בנידון. רוצים לדעת עוד קצת דברים על עולם הקפה וגידולי הפולים? גם על כך יש לנו מאמר בבלוג.

* תודה לגלובס על העזרה בכתיבת הכתבה

 

ציון 0 מתוך 5 - הצביעו 0
Thank you for rating this article.