Pin It

האם פעם חשבתם על ארוחת הבוקר כשוברת צום? ועוד את זה הארוך של הלילה? חישבו על שמה באנגלית: Break-fast. אין הכוונה למשהו מהיר חלילה...אלא למילה צום, ושבירתו! בטח לא נפתיע אתכם אם נאמר לכם כי כל אמא ישראלית (או כל אחת כזו מהזן הפולני) תכניע אתכם כי ארוחת בוקר היא-היא הארוחה החשובה במשך היום. 

כל דיאטן יאמר לכם כי במהלך הלילה הגוף מנצל את מאגרי האנרגיה, ועל כן חילוף החומרים שלנו יורד. על מנת להחזיר לגוף אנרגיה ולהגביר את חילוף החומרים, עלינו לספק לו מזון שימלא מחדש את מאגרי האנרגיה הזמינה (מאגרי הגליקוגן). כך גם נרגיש ערניים יותר, מרוכזים יותר, חיוניים יותר ובעלי מצב רוח טוב יותר.

 

קבלו בינתיים את ד"ר שקשוקה מראה איך להכין את השקשוקה המופרסמת שלו עם נקניקיות צ'וריסו בשוק הכרמל. ומאידך את הסידרה עם קלריסה דיקסון רייט (מי שזכורה יותר כאחת הצלעות בסדרת האוכל "שתי נשים שמנות") מראה את ההתפתחות (אבולוציה) של ארוחת בוקר, ועד כמה היא חשובה.

צריכה ואכילת ארוחת בוקר מסודרת עוזרת לשמור ביתר קלות על משקל גוף תקין. דילוג על ארוחת הבוקר עלול לגרום לאכילה אימפולסיבית מרובה יותר במהלך היום, להתקפי רעב בשעות הערב - ובסופו של דבר לצריכה עודפת של קלוריות. אנחנו כמובן ממליצים לכם להציץ במאמר על תזונה נכונה (בזמן הקורנה והשהות הממושכת בבית - אבל לא רק).
 
ידוע והוכח כבר במחקרים רבים שפורסמו לאורך השנים כי ארוחת בוקר יכולה לתרום משמעותית לבריאותנו. באחד המחקרים נמצא כי נשים שצרכו ארוחת בוקר מדי יום ביומו היו בעלות סיכון נמוך ב-20% לחלות בסוכרת מסוג 2, לעומת נשים שצרכו ארוחת בוקר בצורה לא סדירה. מחקר נוסף, שהתפרס על פני 18 שנה ועקב אחר בוגרות ובוגרים כאחד, שאכלו ארוחת בוקר בתדירויות שונות, הראה כי אלה שאכלו ארוחת בוקר באופן סדיר כל בוקר (שבעה ימים בשבוע) עלו פחות במשקל לעומת אלה שצרכו ארוחת בוקר באופן בלתי סדיר (בין אפס לשלוש ארוחות בוקר בשבוע בלבד). ההבדל הגיע כמעט לשני ק"ג. עוד נמצא, כי אלה שצרכו ארוחת בוקר סדירה הפחיתו את הסיכון לסינדרום מטבולי, הפחיתו את הסיכונים של לחץ-דם, והורידו את הסיכוי להשמנה בכלל ולהשמנה בטנית בפרט. ובכלל, צריכת תזונה איכותית יותר (לאורך כל שעות היום) נמצאה מפחיתת סיכון לתחלואות הקשורות בהשמנה, כמו גם הסיכון לסינדרום מטבולי.
 
אם טרם השתכנעתם בנחיצותה של ארוחת הבוקר (כנראה שאין לכם אמא פולנייה אמיתית), הקשיבו לטיפ שעובד נהדר: ארוחת בוקר היא עניין של הרגל. אם תאכלו בקביעות ארוחת בוקר במשך 14-21 ימים (שבועיים-שלושה) רצופים, הגוף שלכם יתרגל לארוחות הבוקר ואף יתחיל "לבקש" זאת. עם הזמן, תוכלו לשים לב שאתם מתעוררים רעבים וכך תדעו שההרגל החדש נטמע בכם בצורה אפקטיבית.
 
אז מה לאכול בארוחת הבוקר, על מנת שתהיה מזינה ומשביעה? ההרכב המומלץ ביותר לארוחת בוקר הוא פחמימות מורכבות, חלבונים וירקות.
 
פחמימות מורכבות מתפרקות לאט ובכך מסייעות לשמור על רמת סוכר תקינה בדם ותחושת שובע לאורך זמן (לדוגמא לחם מחיטה מלאה או שיפון מלא, דגני בוקר מלאים); חלבונים תורמים לשרירים ולתחושת השובע (חלב ומוצרי חלב, ביצים וטונה); וירקות מספקים כמות נאותה של ויטמינים ומינרלים.
 
אז מה אוכלים בעולם לארוחת בוקר? צפו בסרטון החמוד המצורף כדי להתעניין, לבדוק ולדעת

 

לכם, משכימי הקום ולאלה שנודדים בנחירות בין חלומות הבוקר, אנו מקדישים את נעימת פתיח תוכנית הבוקר של אלכס אנסקי.
בכל אופן, בסטודיו שף-ארז שטרן שומרים על תזונה מאוזנת ונכונה. אנחנו ממליצים לכם על שלוש אפשרויות של ארוחות בוקר מזינות לדוגמא:
 
 • בראשונה תמצאו, לחם מחיטה מלאה או שיפון מלא, בשילוב ממרחים כגון גבינות רזות למריחה (מומלץ עד 5% שומן), גבינה צהובה (מומלץ עד 9% שומן), אבוקדו, טונה, ביצה (מומלץ פחות ביצת עין מטוגנת, אבל אפשר לגוון בתפריט היומי מפעם לפעם), טחינה גולמית, ומעל הכול - ירקות שונים שיעשירו את הכריך.
 
• בשניה אנו מציעים חלב רזה המוגש עם דגני בוקר מחיטה מלאה או יוגורט דל שומן בשילוב גרנולה. בשתי האופציות הללו, ניתן להוסיף גם פרי חתוך שייתן מעט גיוון בטעם ומעט מתיקות.
 
• בשלישית (זו גם המועדפת על השף ארז בעצמו) תמצאו דייסת קוואקר, העשויה 4 כפות גדושות של שיבולת שועל גרוסה עם כוס נוזל בדמות חצי כוס מים וחצי כוס חלב (אפשר להחליף ולשנות ע"פ טעם את היחס בין המים לחלב). שניתן לבשל על הכיריים בסיר קטן (תוך ערבוב והשגחה) או במיקרוגל בקערה אישית שטוחה. כדי להרגיל את הגוף בטעמה של הדייסה, הוסיפו עד כף דבש או סילאן תמרים. עם הזמן החליפו את הממתיק בהעשרת הדייסה בחתיכות בננה בשלה או אפילו בפירות אדומים (תותים/פטל/אוכמניות) בין אם טריים או מוקפאים.
 
ולמרות שבסטודיו שף-ארז שטרן מקפידים על תפריטים מאוזנים ותזונה בריאה ככל הניתן, קבלו את המתכון הקלאסי לביצי בנדיקט סופר מפנקות ועשירות ויחסית קלות להכנה. במיוחד אם אתם מתכננים להגיש אותן לארוחת בראנץ משפחתית. המתכון ממטבחי טסט קיטצ'נז test kitchens ומתאים גם לבוקר של אוהבים. למרות שאין מגישים מזון בחנויות טיפני בניו יורק, אנחנו מזמינים אתכם לשמוע את השיר אודות ארוחת הבוקר בטיפניז.

 

  
 

התקשרו אל השף ארז שטרן כדי להזמין ארוחת בוקר או להתפנק בארוחת בראנץ', כולל לאירועים עיסקיים בטלפון 050-5852785