מנת הבית

ארוחות שף בהזמנה אישית הפכו לטרנד של ממש: בחבורה או בשניים, במטבח הביתי או על חוף מבודד - מ-50 שקל לאדם ועד 5,000 שקל לזוג. שי טרייטל בודק מה בתפריט ומנדב כמה המלצות

נדמה שכיום אירוע ביתי הוא כבר לא אירוע בלי שף צמוד. למה לרוץ לקניות ולטרוח שעות במטבח, אם איש מקצוע יבצע את העבודה בצורה חלקה וטעימה? מה יכול להיות מפנק יותר מלחזור הביתה כשהסלון נראה כמו מסעדה, את פניכם מקבלת מארחת המובילה אתכם לשולחן המפואר ובמטבח שוקד שף על ארוחה יוקרתית למשפחה או לחברים?

בעשור האחרון פורחת הנישה הזאת של שפים עד הבית עד לכדי הצפה ממש. בארוחות קטנות מבוסס השירות על הקשר הבלתי אמצעי שבין השף ללקוח.

התפריטים נעים לרוב על הקו של "מטבח קלאסי צרפתי או איטלקי, עם השפעות מהים התיכון ונגיעות ישראליות". הקהל שלמד להיות מתוחכם מחפש חידוש, אבל עד גבול מסוים. הישראלי אוהב גם בארוחת הגורמה עם השף הפרטי שלו לקבל סגנון בישול שהוא מזהה. על הצלחת זה נראה בסופו של דבר כשילוב בין מסעדת יוקרה לבין קייטרינג חתונה.

כיוון הפוך שנפוץ ברחבי הארץ הוא שרות 'שף מארח' - השף מזמין את הלקוח לארוחה פרטית בביתו. ארז שטרן מגיש בדירתו המטופחת בבבלי תל אביב ארוחת טעימות גדושת מנות. לתפיסתו, השפים שמגיעים לסועדים הביתה בעצם דומים לקייטרינג רגיל, בעוד שאצלו החוויה אינטימית וייחודית.

החדירה המסיבית של מופעי השפים מעוררת אצל השפים האחרים, היקרנים יותר, חשש, ש"משתלטים" להם על סיר הבשר. לדבריהם, אותם מתחרים שלעתים זולים יותר מאשר יציאה למסעדה, שוברים את השוק ויוצרים בלבול.

השפית איילת אור מ"אמנות הבישול" אומרת כי מחיר נמוך מעניק גם תמורה בינונית, כמו ארוחה של מוקפצים ופסטות. גם ארז שטרן מתלונן על חאפריות: "אנשים לא מספיק מקצועיים מכנים את עצמם "שפים", ומבחינת מחירים הם בגובה דשא. הם גם מקבלים מהספקים סחורה שהיא על סף פג תוקף".

הטרנד הטרי שצובר תאוצה בשנתיים-שלוש האחרונות הוא סדנאות בישול. הציבור חש יותר ויותר רעב לצבור ידע קולינרי ולהתגאות ביכולותיו במטבח. מעבר לסדנאות עבור חברות, ישנן גם כאלה לאנשים פרטיים. השפים שעוסקים ב"שף עד הבית" הרחיבו פעילות גם לכיוון זה.

בסדנה בסיסית הקהל צופה בשף, רואה למעשה שיעור בישול ואוכל בסוף. אפשרות רחבה ויקרה יותר: במטבח שנועד לכך (או מטבח נייד שמביא עמו השף לכל מקום), נערכת הדגמה ולאחריה כל המשתתפים מבשלים יחד, לעתים תוך כדי אלמנטים של משחקי חברה.

המחירים גמישים ונעים סביב כמה מאות שקלים לאדם. הכל תלוי במספר המשתתפים ובעלות חומרי הגלם.

הצעת נישואין בשלישייה

אי אפשר בלי הארוחות לזוגות שהפכו לז'אנר בפני עצמו. נדמה כי השף הפך בשנים האחרונות לפק"ל של הצעות הנישואין. זוגות מזמינים שף גם לימי הולדת, ימי נישואין ואפילו לאחר ברית או בריתה שלאחר לידה.

בארוחות כאלה המחירים מטפסים: מכיוון שהשפים מבשלים רק לשני אנשים, הם מסבירים שאם לא ידרשו מחיר גבוה, לא יהיה שווה להם לצאת מהבית. מדובר ברכישה של אותם חומרי גלם רבים ויקרים כמו לארוחה בת יותר משתתפים ולמאמץ בבניית מנות מורכבות עבור שני פיות בלבד. הארוחות נעות בין 700 ל-2,500 שקל לזוג, והמחיר הממוצע - 1,000 שקל. בעולם של הגשמת פנטזיות, הבית הוא כמובן לא המקום היחיד. גם חוף הים המבודד או מערה נסתרת הם אתר מועדף. בן אדרת מספר על ארוחה שעלתה לזוג 800 דולר: "הגעתי עם כל הציוד למדבר יהודה. בישלתי והגשתי לאור מנורות ומדורות". המשקיעים יכולים להזמין גם שפים יקרים יותר, כמו דברת בלוך, הגובה 5,000 שקל עבור חוויה דומה".

ציון 0 מתוך 5 - הצביעו 0
Thank you for rating this article.