Pin It

כחלק מהרצון של סטודיו שף-ארז שטרן לעזור ולהעשיר את כל אלה שאינם מעורים בהכרח בבראנז'ת העיתונות, או איך עובד עולם התקשורת בין אם אתם רוצים לקיים מסיבת עיתונאים על כן תמצאו כאן מספר מושגים בסיסיים בתחום המסודרים כן על פי האלף-בית, כי אצלנו תמיד עולה המנגינה:

 

אייטם - הוא ידיעה המתפרסמת במדיה במטרה ליצור הד תקשורתי.

אימות מידע - אחד מכללי הברזל של העשייה העיתונאית, לפיו כל מידע המתפרסם חייב להיות בדוק ומאומת על ידי מקורות אמינים.

אסטרטגיית יחסי ציבור - התוכנית ממנה נגזרת פעילות יחסי הציבור ועל בסיסה פועל האירגון, הכוללת: הגדרת קהלי היעד, מסרים, מטרות ועוד.

אמברגו - כמה לא נעים, אך גם בעיסקי העיתונות משתמשים בכלי כוחני זה כדל למסור או למנוע מידע לעיתונאי. בד"כ יהיה הדבר בהתניה שהפרסום יהיה במועד שנקבע מראש (אחרת לא יספק היוזם את המידע לעיתון/לעיתונאי/לכותב הרלוונטי).

אתיקה עיתונאית - כמו בתחומים רבים בחיינו גם לעיתונאים יש כללי עשה ואל תעשה, כפי שנוסחו בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות.

אסטרטגיה - הדרך שבה משיגים את מטרות הארגון בסביבה תחרותית, כשהמטרה היא העדפתו של הצרכן את המוצר או הארגון על פני המתחרים. לכן - אסטרטגיה היא הדרך שבה ארגון משיג יתרון על מתחריו.

מאמר ביקורת - הינו דפוס כתיבה הכולל ניתוח והערכה של תחומי תרבות בידור ועוד.

בעלות צולבת - שליטה של אדם או של חברה על כמה אמצעי מדיה בו זמנית. כיום החוק הישראלי אוסר או ממתן זכות בעלות צולבת על מספר אמצעי מדיה כדי למנוע כח יתר בידיי מעטים.

ברווז עיתונאי - למרות שמנת הפקין דאק ידועה כאחת ממנות המטבח הקייסרי בסין, כאן מדובר באייטם עיתונאי. כאשר הכוונה כאן היא לידיעה שאין לה בסיס. ידיעה כזו, גורמת לצחוק ולקלס של מפרסם הידיעה או מו"ל שנתן לידיעה כזו לצוף.

בידול אסטרטגי - בידול המקנה ליצרן מידע/עיתון/כלי מדיה יתרון תחרותי מתמשך בנסיבות קנייה מגוונות כלפי המתחרים שלו בענף.

דד ליין - הוא המועד האחרון שעל כתב להעביר את הכתבות למערכת.

דובר - החוליה המקשרת בין הלקוח לעיתונות. אחראי על העברת מידע שוטף לעיתונות, תגובות ועוד.

דעות - שם כולל לכתיבה עיתונאית שבה מביע הכותב את דעתו ועמדתו.

הדלפה - העברת מידע לעיתונות ללא סמכות.

הודעה לעיתונות (קומוניקט) - מידע כתוב הנמסר לעיתונות על ידי דוברים או יחצ"נים במטרה שהמידע יפורסם ויגיע בסופו של דבר לציבור הרחב. ההודעה לעיתונות היא כלי עבודה שכיח של אנשי יחסי ציבור.

הצלבת מידע - טכניקה מקובלת לאימות מידע, בדיקת מידע שהתקבל ממקור אחד באמצעות מקור נוסף או מקורות אחרים.

הרשות השנייה לטלויזיה ורדיו - רשות ציבורית המפקחת על השידורים המסחריים בישראל (רדיו וטלויזיה). תפקידה של הרשות הוא לקיים שידורים באמצעות בעלי זיכיון ולפקח עליהם. מכיוון שהשידורים הם מסחריים, הם ממומנים ע"י פרסומות.

מבזק חדשות - ידיעה אקטואלית בעלת חשיבות וערכיות חדשותית גובהה המחייבת פרסום מידי (לדוגמא: פיגוע המוני).

חדשות רכות - חדשות וסיפורים בעלי ערכיות חדשותית נמוכה יותר לעומת חדשות קשות.

חייב להיכנס - ידיעות וכתבות שעורכים מחויבים לשלבם בעיתון לפי הנחיית העורך.

חמשת הממים - מרכיבי המידע הבסיסי ואבני היסוד של כל דיווח חדשותי. מה, מי, מדוע, מתי, מיקום ומרכיב שישי שמצטרף - כיצד.

חופש העיתונות - אחד מערכי היסוד של כל מדינה דמוקרטית, כדי להבטיח את תפקוד השלטון יש להבטיח את אי תלותה של העיתונות בשלטון ולהגן עליה מפני איומים מצדו.

חשיפה - כמות הפעמים שמותג או ידיעה מוצפים בערוצי תקשורת שונים לאורך זמן.

טור דעה - עמודת טקסט בעיתון. כמו זה של ארז שטרן המתמחה בחווית שירות לאורך שנים בעיתון דה מארקר. ידוע ומוכר מן העבר "הטור השביעי" של אלתרמן.

ידיעה - הפריט העיתונאי הבסיסי שעיקרו: מידע על אירוע בעל ערכיות חדשותית.

ידיעה בלעדית - ידיעה שאינה מתפרסמת במקביל באמצעי תקשורת אחרים.

יחוס - ציון מקור המידע בכתבה או ידיעה.

יחסי ציבור (יחצ"נות, יח"צ) - הינה פעילות תקשורתית שמטרתה להשפיע על הציבור, על קהל או על יעד מסוים, להשגת מטרות.

יחצ"ן - אדם המייצר עבור העיתונאים מידע רלוונטי עבור הלקוח שלו. עבודתו היא עבודת תיווך (בד"כ תיחשב כעבודה שקטה-של מאחורי הקלעים) בין הלקוח לציבור ע"י שיתוף של העיתונות במידע שברשותו.

יועץ תקשורת -איש יחסי ציבור המנחה את הלקוח כיצד להתנהג ולפעול מול אמצעי המדיה השונים.

כאן - לשעבר "רשות השידור" היא מפעילת טלוויזיה ורדיו ממלכתיים בישראל בבעלות המדינה. התאגיד פועל מכוח חוק רשות השידור המחייב אותה לשדר תכניות בידור, חברה וכלכלה, תרבות ומדע (לדוגמא: ערוץ 1, רשת ב'). משנת 1969 (שנת הקמת הערוץ הראשון) ועד הקמת הערוץ השני-המסחרי, נדגמו אחוזי צפייה בלתי נתפסים של 90-100%, וזו נחשבה מדורת השבט בישראל. מכיוון שהטלויזה לא הייתה מסחרית, מומנה מכיסו של משלם המיסים, גבתה רשות השידור אגרה מכל בעל טלויזיה בישראל.

כפולת עמודים - שני עמודים סמוכים בעיתון או בכתב עת.

כתב עת - מגזין המופיע בתדירות קבועה (ירחון, שבועון, דו שבועון) בדרך כלל במתכונת של חוברת.

כתבה - דיווח עיתונאי על נושא, אירוע, בן אדם וכו'. ההבדל בין כתבה לידיעה הוא בדרך כלל באורך (כתבה ארוכה יותר). ישנן מספר סוגי כתבות: מגזין, דיוקן, חדשות, צבע, ריאיון, רקע, תדמית, תחקיר, או כתבה לבלוג כמו זה שבו אתם נמצים עכשיו, של השף ארז שטרן.

לא לציטוט - מידע הנמסר לעיתונאי על ידי מקור מסוים (בין אם זה איש המקור ובין אם זה איש יחסי ציבור או כל אדם אחר) בתנאי מפורש שהמידע לא ייוחס לו או למקור שבשמו דיבר.

לא לפרסום - מידע הנמסר לעיתונאי על ידי מקור מסוים (איש יחסי ציבור- יחצ"ן או כל אדם אחר) בתנאי מפורש שהמידע הוא לא לפרסום. ידועה אמירתו של משה דיין אחרי פרוץ מלחמת יום כיפור על "חורבן הבית השלישי" כשהבין שהמלחמה אליה ישראל נפלה ותוצאותיה עלולית להיות חורבן המדינה. העיתונאים ששמעו זאת ממנו התבקשו שלא לפרסם זאת בזמן המלחמה.

מאמר - טקסט עיתונאי שהכותב מציג בו את עמדותיו.

מאמר מערכת - מאמר המציג את דעת מערכת העיתון. בדרך כלל בנושאים שעל סדר היום הציבורי.

מדור אישי - מסגרת קבועה בה מפרסם הכותב את דבריו בסגנון אישי.

מוביל דעה - אדם, קבוצה או ארגון העשויים להשפיע על החלטת רכישה של מוצר. המוביל יכול להיות מומחה בתחומו או מוביל חברתי (לדוגמא: שף פרטי, ספורטאית, פוליטיקאי, דוגמן, זמרת וכו').

מועצה לשידורי כבלים ולווין - המהווה את הגוף הרגולטורי האמון על פיקוח השידורים הרב ערוציים בכבלים והלווין, וכן על הערוצים הייעודיים, כמו ערוץ הקניות וערוץ הכנסת.

מועצת העיתונות - הגוף העליון של מוסד התקשורת בישראל. המועצה היא זו שגיבשה את תקנון האתיקה האמור להנחות את פעולת העיתונים והעיתונאים בישראל.

מוסף יומי - תוספת לעיתון או לכלי המדיה, בדרך כלל בתבנית של כתב עת המצורפת לעיתון יומי (לדוגמא: ממון, מוסף ספורט, מוסף בריאות, יומן ליל שבת).

מוסף פרסומי - תוספת בתוך עיתון או בכלי מדיה, בדרך כלל בתבנית של כתב עת המצורפת לעיתון (או מגזין) ועיקרו תוכן שיווקי קנוי.

מוסף שבועי - תוספת, בדרך כלל בתבנית של כתב עת המצורפת לעיתוני סוף שבוע (לדוגמא: שבעה ימים, מוסף תרבות).

מסיבת עיתונאים - אירוע המפגיש את המותג / חברה או אישיות - מושא החשיפה עם מגוון של עיתונאים ומגוון אמצעי תקשורת. כדי להנעים את המפגש יכיל האירוע כיבוד קל (כמו ארוחת בוקר) או אפילו ארוחה עם תפריט מפנק עם שף אישי.

ניהול משברים - כלי המאפשר לארגון להיערך לסיקור קשה ואפילו תהודה שלילית ולמזער את נזקי המשבר. משבר מהווה הזדמנות לחזק את הקשרים בין ההנהלה לעובדים, להביא ללכידות פנימית ולהפוך את העובדים לשגרירים טובים יותר של הארגון.

ניוזלטר - עיתון חדשות עצמאי של החברה או הארגון אותו אפשר לדברר לקהלי יעד שונים. רוצים להכנס לרשימת הניוזלטר של השף ארז שטרן? הקליקו על צור קשר - שם תוכלו להטמיע את פרטיכם ולהיות מחוברים איתנו.

סוכנות ידיעות - ארגון שמספק תוכן חדשותי (ידיעות, כתבות ותמונות) לאמצעי התקשורת (רוייטרס, בלומברג).

ספין (סחריר) תקשורתי - תוכנית יזומה וקצרת טווח המתוכננת על ידי אישים, גופים ציבוריים ו/או תאגידים המסוקרים באופן ציבורי, שמטרתה למקד את תשומת הלב של הסיקור התקשורתי באובייקט אחר, או להעניק לסיפור המסוקר הטעיה בעובדות או בפרשנות.

סקופ - ידיעה בלעדית החורגת מן השגרה ומעוררת תהודה ומשמעותיות.

עורך ראשי - עיתונאי הבכיר ביותר העומד בראש מערכת העיתון/כלי תקשורת.

ערוץ ברודקאסטינג - ערוצי טלויזיה המיועדים למגוון רחב של קהלים עם מגוון תוכניות (בידור וסטירה, דרמה, תחקיר וכו'). בדרך כלל יכילו מהדורת חדשות יומיות בשעת הערב המסכמת את החדשות היומיות.

עיתונאי - בעל המקצוע (פרופסורה) הכותב, מסקר, מדווח, מפרסם עידכונים, מפיץ את מחשבותיו (פובליציסט-ראו למטה) ולפעמים מדברר גורמים שונים במערכת הפוליטית, הביטחונית ו/או הכלכלית במדינה (מושאי סיקורו).

עיתונות צהובה - עיתונות סנסציונית שאינה מקפידה על דיוק בעובדות. מקורו של המונח בא מן השימוש בנייר צהוב על ידי עיתונים שונים (שנבע מן הצורך להבליטם מן המבחר הקיים בדוכני העיתונים) לעומת נייר דפוס לבן בהם משתמשים עיתונים "מכובדים" ו"מהוגנים". אין פלא שהנפגעים מעיתנות שכזו מצאו דרכים שונות כדי להתמודד עם התופעה. אריק איינשטיין (שנכווה בפירסומים שהרגיזו אותו), מצא דרך נפלאה להילחם עם התופעה כשהחזיר בשיר על "עיתונאי קטן שלי".

פובליציסטיקה - כתיבת מאמרים וטור דעה.

פפרצי - כינוי לצלמי עיתונות האורבים לידוענים (סלבס) ואח"מים כדי לספק תמונת לעיתונים השונים. את התמונות הייחודיות, מוכרים הצלמים בעבור רווח גדול מן המקובל, כיוון שתפסו את האובייקט המסוקר בסיטואציה לא מיטבית, תוך הפתעה או אי ידיעתו. המניע לפירסום תמונות חשופות שכאלה היא יצירת יתר עיניין במדיה המשדרת/מפרסמת ע"י הציבור הרחב/ההמונים מה שמוביל לרייטינג גבוה יותר. מוכרת הרדיפה של צלמי הפפרצי על הנסיכה דיאנה, שהביאו בסופו של דבר למותה בתאונת דרכים בפריז, בבורחה מהצלמים שנעו אחריה.

פרזנטור - אישיות מוכרת עם חשיפה גבוה בתקשורת המלווה מותגים בחשיפה תקשורתית חיובית, או בעל הקשר לבעל המקצוע (האדריכל אילן פיברו מקדם מותגי בנייה או פרוייקטים אדריכליים שאותם עיצב).

פרילנסר - עיתונאי שאיננו נמנה עם צוות המערכת הקבוע של העיתון.

פרסום - אמצעי ליצירת דיאלוג עם קהלי היעד באמצעות תקשורת המונים. מטרותיו העיקריות של הפרסום הן: יידוע, שכנוע, אזכור, חיזוק עמדות והנעה לפעולה. מאפייני הפרסום: תשלום עבור נוכחות במדיה, יכולת שליטה ובקרה גבוהה של המפרסם, אמינותה נתפשת כנמוכה וזאת יחסית לאמצעי שיווק אחרים כמו יחסי ציבור.

קהל יעד - בחירת הלקוח הפוטנציאלי לארגון, הבחירה קריטית וחשובה לתוצאות הקמפיין השיווקי התקשורתי.

 

רשות שנייה לטלויזיה ורדיו - הרגולטור האמון על ערוצי הטלויזיה המסחרית ורדיו איזורי בבעלות פרטית שמטרתם רווח.

שיחת רקע - מתנהלת מה שנקרא "מאחורי הקלעים" בדר"כ בין פוליטיקאים לעיתונאים (אע"פ שיכול לקרות גם בין מושא הסיקור לבין העיתונאי) ומטרתה לא לייחוס המקור, כדי שדברים לא יהיו בשם אומרם.

תוכן שיווקי - הינו למעשה מכבסת מילים ל"פרסום סמוי" (בעל הקונוטציה השלילית), כולל תוכן פרסומי במהותו אך שאינו מוצג כפרסומת אלא ככתבה.

תחקיר עיתונאי - נעשה על ידי עיתונאים המבקשים לחשוף מידע שאינו ידוע לציבור.

תיק עיתונות - תיק המכיל מידע כללי על החברה ועל מוצריה ומיועד לעיתונאים בעת מפגש של מסיבת עיתונאים.

תקשורת שיווקית (מרקום, או בלעז: marketing communication) - תקשורת תומכת מכירות, המסייעת להשגת המטרות העסקיות של הארגון. כוללת את כל סוגי האמצעי התקשורת בהם ניתן להשתמש כדי להעביר מסרים לקהל היעד (החל מיחסי ציבור ופרסום עד עיצוב כרטיסי הביקור).

כולנו, בסטודיו שף - ארז שטרן, מקווים שעזרנו לכם לקבל קצת אוריינטציה לגבי תחום העיתונאות ויחסי הציבור כך שתוכלו להשתמש בכלים אלו לטובתכם.

יחצ"נים או דוברים של חברות ואירגונים המעוניינים במגשי אירוח (מלוחים או מתוקים) למסיבות עיתונאים יכולים להיוועץ בחנות המשלוחים שלנו.

רוצים לשלב ביקור בשווקי אוכל וסיורים קולינרים כדי לשווק יעדי תיירות לעיתונאים? לשף ארז שטרן יש פיתרון מצויין בדמות תיכנון טיולים קולינריים עבור סוכני נסיעות ומפעילי תיירות.

שאלות נפוצות? או מענה לכל שאלה אחרת, נשמח תמיד לעמוד לרשותכם בטלפון 050-5852785

ציון 0 מתוך 5 - הצביעו 0
Thank you for rating this article.